Monday, November 26

Bubur Asyura : Dulu & Sekarang

Bubur Asyura : Dulu & Sekarang
Bubur Asyura : Dulu
1) Teringat lagi, ketika zaman kanak2, buat suroo (dialek kelate) / bubur asyura secara bergotong royong. Meriah sakan laa dengan persiapan sebelum dan selepas buat suroo...

2) Nyue igt lagi ! kalau time suroo nak masak, guna tempurung kelapa yg telah dibersihkan, sebersihnya bg letak suroo. Itu, pengalaman Nyue...

3) Lepas itu, kalau dlu nak masak suroo siap gali tanah buat dua lubang. Satu lubang tempat letak kawah, satu ag utk masukkan kayu...

4) Selalu bleh makan, makan plak Xseberapa...2/3 sudu dah Xnak..

5) Rindu zaman yg kian berlalu....

Bubur Asyura : Sekarang
1) Sekarang dah Xde ! kalu ada pun Xsemeriah dlu...

2) Tempurung kelapa mne org nak guna kan? pakai je bekas pakai buang...

3) Xde gali lubang dah skang ni, pakai dapur yg tiga kaki...Xpun kayu pun jarang org guna, pakai  gas...

4) Memang sgt susah nak dapat makan suroo versi kelate, biarpun sesudu..sedey...sedey

5) Sekarang, kenangan itu tinggal kenangan... Memori kian terhakis sudah !

----------------

Serius, cite pasal suroo ini Nyue dah lama Xmakan taw ! Tersangat2 rasa nak makan, Siap kol Mak gthu. W/pun Nyue bukan suka sangat mkn suroo tetapi keinginan nak makan itu melampau. Terasa rindu sgt2... Alhamdulilah, doa termakbul... 

Petang semalam, "Azie " kawan Nyue 1 kampung dan 1 universiri bagi sebekas suroo... terus melompat kegembiraan taw !!! Akhirnya Nyue dapat juga makan suroo tahun ni... Biarpun Nyue xpergi Majlis Asyura Anak-Anak Kelantan Di Perantauan Bersama Tok Pa


26 comments:

F.A.R.A.H.W.A.H.E.D.A said...

^_^...memori memang indah kan adik? ^_^

Deqla manjew said...

siyes, bubur ni k.deq x brape gemor..hikhik...

Nyue said...

Akk farah...yup memori yg sangat indah..heheh


Akk deqla, Nyue pon kurang gemar jugak tp sbb tarlampau lama dh xmkn..rindu nak mkn akk..ehehee

are_lin@yu said...

sedapnya ayu pn trgin tmbh lk yg ada jgung byk2..huhu

hananhadila said...

at kampung hanan still gune tempurung :)

Nur Atiqah Mohd Zaki said...

bbur nie eyqa x bpe suke sgt

Puan Siti said...

windu kg kg la bila dgr as-syura nii..mak suh blik nk wt as-syura..tp kerja..:(

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

memang lain sikit bubo lambuk tmpat nyue kan,,hehehe rindu zmn2 sekolah dulu, selalu bawak bekas utk mkn bubo,hehhe

Si Matatajam said...

Dulu2 rasa lebih meriah kan Nyue

Si Matatajam said...

Done HB..

Mrs Velentine said...

MV tak pena makan..

aReLaN said...

lama dah tak merasa bubur sughoo ni.rindunya nak makan macam masa dok besut dulu.hmmm

nuyui a.k.a miss YUI said...

yui suka tp makan skit je..

izan mama mia said...

akak pun masih ingat kenangan tuu sbb sekampung bekumpul bt asyura di rumah akak..bayangkan...dah rupa kenduri kawen rumah akak tiap2 tahun tau !!

Cik Nur said...

wahh..dapat jugak mkn.. :)
nur pun lama dah tak makan bubur asyura ni.,. :)

Chic Na said...

zaman dah berubah nyue. huhu.. okla dpt mkn jgk. mmg xbleh nk mkn byk cepat muak.

kinara kinatara said...

memeori yang makan dalam tempurong 2 menyengat di otak kina...best kan...mase kecik2 dulu berebut2..huhu..
suroo kelantan terbaik dan sangat sedap..

Kesuma Angsana said...

kat tempat KA masih lagi dibuat secara bergotong royong

Che Rosliza Che mat said...

betul nyue...akak pernah ada pengalaman cam dulu2...dah lama tak makan bubur nie..

Dayana Bahar said...

Baru ni ada org anto bubur asyura kat rumah mak.. dapatlh merasa nya...

Cinta Misteri said...

Rumah CiM sabtu aritu ada buat bubur asyura jg. Alhamdulillah dpt gak bg2 satu tmn ngan kwn2 adik kt bazar

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

hari ni mak akak buat bubur ayura :-)

kay_are said...

tak suka bubur asyura sebab macam macam bahan yang ade dalam ni.. so rase pun ade macam macam.. huu

wan nurul hezrina said...

kat kampungpun buat bubur asyuranie

Eca Dwinky Asha said...

pena buat ramai2 msa kt plkn dlu :D

9n0L4 said...

part mkn dlm tempurung tu mmg nostalgia. :)

Celoteh Nyue

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...