Thursday, November 29

Tawan pelajar bahana hutang

ANGGOTA polis mengelilingi suspek (dalam bulatan) yang menjadikan Wan Nor Hayati sebagai tebusan di Samarahan kelmarin.
SAMARAHAN – Seorang pelajar perempuan Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) menghadapi detik paling mencemaskan dalam hidupnya apabila dijadikan tebusan selama sejam oleh seorang lelaki Indonesia yang menghadapi masalah hutang kelmarin. 

Kejadian pukul 5.15 petang berhampiran Koperasi Kolej Cempaka, kampus tersebut di sini itu menyebabkan Wan Nor Hayati Wan Mahmud, 22, dari Kelantan trauma apabila diacu pisat lipat oleh suspek.  

Bagaimanapun, pelajar tahun tiga jurusan Ijazah Sarjana Muda Seni Gunaan dengan Kepujian (Pengurusan Seni) universiti tersebut tidak dicederakan.  

Polis yang tiba sebaik menerima maklumat kemudian telah membuat rundingan dengan suspek sebelum lelaki itu bersetuju melepaskan mangsa.  

Difahamkan, suspek dari Lempur Danau, Jambi Indonesia berusia 30 tahun tersebut datang ke negara ini pada Sabtu lalu untuk mencari pekerjaan.  

Sebaik tiba di Kuching, suspek telah tinggal di rumah kongsi bersama seorang rakannya yang bekerja sebagai buruh binaan di dalam kawasan kampus tersebut. 

Sebelum kejadian, suspek dikatakan telah menerima panggilan dari kampung mengatakan anak dan isterinya telah ditahan dan diugut ah long kerana hutang yang dibuatnya. 

Suspek yang berang apabila majikan tidak mengizinkannya pulang kemudian nekad menggunakan jalan mudah untuk dihantar pulang dengan menjadikan mangsa sebagai tebusan.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Sarawak, Datuk Zulkifli Hassan berkata, semasa menahan mangsa, suspek memberitahu pelajar itu supaya ‘jangan bimbang saya takkan cederakan kamu, panggil polis saya banyak lakukan dosa.’

SITI NURFARAWAHIDA (kanan) menunjukkan bagaimana suspek mengacukan pisau ke leher Wan Nor Hayati.
 Katanya, sebaik tiba, pihaknya tidak mengambil masa yang lama untuk membuatkan suspek menyerah diri dan melepaskan tebusan. 

“Kita masih menyiasat motif sebenar kejadian tetapi tidak menolak kemungkinan suspek berbuat demikian kerana masalah keluarga di kampungnya. 

“Kita juga percaya suspek berbuat demikian untuk mendapat perhatian polis supaya dihantar pulang,” katanya ketika dihubungi Kosmo!. 

Tambahnya, mangsa tidak mengalami sebarang kecederaan.

 Menurut Zulkifli, suspek kini direman bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan iaitu melakukan ugutan jenayah. 

Sementara itu, Wan Noor Hayati memberitahu, dia tidak dapat melupakan saat-saat cemas ketika ditawan selama sejam. 

Katanya, sebelum kejadian, dia sedang berjalan bersama rakan, Siti Nurfarawahida Abdul Rahim, 22, untuk ke kelas sebelum suspek menerpa dari belakang. 

“Saya cuba leraikan pelukan lelaki tersebut dengan cara memukul menggunakan payung tetapi bukan sahaja gagal malah, pelukan itu semakin kuat. Ketika itu saya hanya memikirkan mengenai nyawa saya melayang,” cerita anak ketiga daripada lima beradik itu yang masih trauma ekoran kejadian tersebut. 

Tambahnya, dia ada bertanya mengapa dia dijadikan sasaran tetapi suspek tidak menjawab. Dia bagaimanapun bersyukur apabila dilepaskan sebaik polis tiba. 

Dalam pada itu, Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar Unimas, Mohd. Fadzil Abd. Rahman berkata, pihaknya telah memaklumkan mengenai kejadian tersebut kepada keluarga mangsa. 

Sumber - Komso !

Coretan Nyue : Nyue kan ex-student Unimas, Terkejut baca berita ni ! Mcm2 kes sekarang nie...

23 comments:

Mrs Velentine said...

bahaya betul warga asing skg ni

nuyui a.k.a miss YUI said...

dtg negara org pastu wat perangai.

CikNana said...

iye..memang banar eh.

lelamaisara said...

datang negara orag but hal plak kan..haissss

Deqla manjew said...

huhh mmg cemas tu..kalo sis pun mmg x terbyg la berada dlm situasi mcm tu..mintak dijauhkan..dah la ramai betol warga asing kat sini...

Chic Na said...

bahaya nya. mmg tak tau nak buat apa la kalau jadi mcm tu. nasib baik semua selamat. macam2 yg pelik berlaku skrg ni.

izan mama mia said...

macam2 hal..risau sungguh

dya bunga said...

risau plak..bahaya btl..

Cinta Misteri said...

Dengar berita ni pagi td. Penjahat dh kena tangkap. Aduh..takut kn, mcm2 diluar sana tu

Cik Nur said...

Bahaya betullah...!
Dah berhutang, pastu myusahkan orang..!

grrr..!

Noor Suraya said...

tu la..mai tpt kita pastu buat hal mcm ni tpt depa.kalau depa kena kt tpt kita,tpt depa sana smpi buat mcm2 kt depan kedutaan kita kat sana.tahapahapa.tak sedaq di untung lgsg.

Solehah Shamsuddin said...

Alhamdulillah.Syukur dia selamat.

Cik Aini said...

macam2 la skang ni..
dok dlm negara sdiri pun dah x aman..mintak lah kita suma dijauhkan..amin

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

dh tau problem tu jgn susahkan org lain kn, g balik negeri sendiri,,ape daa sushkan org jek

Misz Mieza said...

Inilah yang kita taknak dengar bila dah terlalu ramai warga asing kat Malaysia ni.. Nasib baik mangsa tak diapa2kan..

are_lin@yu said...

bahayalah..tkt sgt skrg..huhu

Arina Shamsul said...

NAUZUBILAHI MIN ZALIK..seram ~

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

bahaya la...tkt pulak...skang ni rasa mcm kita jer yg menumpang kt negara sendiri huhu

Dayana Bahar said...

bahaya2 ... mcm mana dia leh masuk dalam kawasan kampus ye..kerja dalam tu ke

syiela said...

bahaya betul.... camna dia boleh terlepas masuk dalam kawasan kampus tu

9n0L4 said...

byk betul kes jenayah skrg. rompak pun byk. hati hati.

ahsfantasy24 said...

menggerunkan..
semakin menakutkn~

N.Aima K said...

aduh takutnyaaa

Celoteh Nyue

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...